Het HortusFestival 2016 staat in het teken van muziek uit De Nieuwe Wereld. Muziek van bekende namen als Gershwin en Ives, maar ook van ten onrechte vergeten Amerikaanse componisten. Een rijk repertoire, veel werken uit de jaren 1850 tot 1950 klinken in onze oren als een vondst!

Dat horen we al in het openingsrecital door Bobby Mitchell. Geschoold in New York en Michigan trekt deze Amerikaanse pianist naar Europa om zijn studie in Den Haag en Freiburg af te ronden. Ook in de 19de eeuw leggen vele Amerikaanse musici een dergelijke route af. Ze komen vooral naar Duitsland en Frankrijk om hun muziekopleiding te voltooien. Waarom klinkt Amerikaanse muziek dan toch niet zoals Europese muziek? Het prachtige boek De Amerikaanse prinses van Annejet van der Zijl beantwoordt die vraag ten dele. Het verhaal speelt zich af tegen het decor van Amerika en Europa aan het begin van de 20ste eeuw en is bij uitstek geschikt om een bijzonder licht te werpen op het festivalthema van dit jaar. Samen met Chazia Mourali presenteren we een theatrale concertversie van deze historische roman.

Een bijzondere verbinding tussen de ‘oude’ en de ‘nieuwe wereld’ vormt de Tsjechische componist Antonín Dvořák. Als artistiek directeur van het conservatorium in New York kreeg hij als taak een Amerikaanse ‘componistenschool’ te creëren. En dat is hem gelukt: negen van zijn leerlingen zijn later de docenten van beroemdheden als Duke Ellington, George Gershwin en Aaron Copland. Is er misschien meer van de Victoriaanse tijd blijven bestaan in de Nieuwe Wereld? Wat gebeurde er tijdens de overtocht per boot en daarna in het land van eindeloze mogelijkheden? Alles werd anders dan het was geweest en niets was meer vanzelfsprekend.

Die overleversmentaliteit en vrijheid hoop ik u te kunnen laten horen. Van harte nodig ik u uit voor een grenzeloos, kleurrijk en fascinerend festival! 

Maarten van Veen, Artistiek Leider

Geschiedenis
Het HortusFestival brengt een liaison tot stand tussen muziek en natuur. In de programmering staan daarom componisten uit het Fin du Siècle centraal, die zich lieten inspireren door de natuur. Hun composities worden uitgevoerd op instrumenten uit deze periode.

William Raaijman, in 2007 plotseling overleden, was de oprichter van het festival. Hij vond zijn inspiratie in de Amsterdamse Hortus Botanicus waarvan hij een fervent bezoeker was. Begin 2003 kreeg hij van de toenmalige directeur Huib Dalitz de opdracht om het eerste festival te organiseren. Zijn fascinatie voor de botanische tuin weerspiegelde zich in de programmering – een fascinatie die ook in de komende editie van het HortusFestival te beluisteren zal zijn. Pianist Maarten van Veen volgde William Raaijman als Artistiek Leider op in 2008.

Het HortusFestival staat bekend om zijn verrassende combinaties van sfeervolle locaties en bijzondere muziek. De concerten zijn intiem: het publiek zit dicht bij het podium en kan na afloop van de concerten eenvoudig contact maken met de musici. 

Het in 2004 opgerichte HortusEnsemble is de vaste bespeler van het festival. Het ensemble legt zich toe op de authentieke uitvoering van kamermuziek uit de jaren 1850-1950 en neemt daarmee een unieke plaats in, in het Nederlandse muziekleven. Het specifieke coloriet van de authentieke instrumenten (zoals de Erard vleugel) waarop het ensemble speelt, vormt het uitgangspunt voor de interpretatie van de muziek uit deze periode. Terug naar de bron, terug naar de natuur! 

Download hier de Artistieke uitgangspunten van het HortusEnsemble en het Hortus Festival, geschreven door Artistiek Leider Maarten van Veen.



Concerthistorie

augustus 2016

juli 2016

april 2016

augustus 2015

juli 2015

Hortus Festival 2016:
Amerika, de nieuwe wereld


Artistiek Leider:
Maarten van Veen


Vitaly Pisarenko speelt Liszt